گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی 1403 / 2024

مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران مانند هر سال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را گرامی می‌دارد. با توجه به موضوع سال که از سوی ایکوموس جهانی معرفی شده است، بلایا و مخاصمات از دید منشور ونیز، برای این روز برنامه‌ای به شرح زیر تدارک دیده است. این برنامه همزمان به‌صورت حضوری و برخط انجام می‌شود:

منشور ونیز ۱۹۶۴؛ مفاهیم و پیوندها، و مسئلۀ تعارضات
دکتر محمدرضا رحیم‌زاده، مهندس صدیقه دلیلی دیدار

مطالعۀ تطبیقی نسخه‌های فرانسوی و انگلیسی منشور ونیز
دکتر مهناز اشرفی

زمان و مکان:

  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ ـ ۱۷
  • دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران
  • سکوی گوگل‌میت به‌نشانی: https://meet.google.com/ncm-fbap-nxy
  • شرکت در این برنامه برای کلیۀ علاقه‌مندان آزاد است.
بلایا و مخاصمات از دید منشور ونیز

گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی 1403 / 2024 بیشتر بخوانید »

نشست نمایش و نقد فیلم‌های میراث فرهنگی (۴)

آثـار عـجـــم

فیلمی از زندگی فرصت‌الدوله شیرازی:
شاعر، نقاش، موسیقیدان، و باستان‌شناس عهد قاجار

 

تهیه‌کننده کارگردان: حسن نقاشی
با حضور کارگردان، دکتر ناصر نوروززاده چگینی، و پژمان مظاهری‌پور

  • زمان و مکان:سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ساعت ۱۵-۱۷
    خیابان امیرکبیر، خیابان جاویدی، شمارۀ ۱۰۷، دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران

ورود برای کلیۀ علاقه‌مندان آزاد است.

نشست نمایش و نقد فیلم‌های میراث فرهنگی (۴) بیشتر بخوانید »

دیدگاه‌های ایسکارساه دربارۀ محفاظت ساختمان‌های میراثی از آتش‌سوزی

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس)

موضوعات بحرانی صیانت فرهنگی بین‌المللی

کمیتۀ بین‌المللی علمی تحلیل و مرمت ساختمان‌های میراث معماری (ایسکارساه) وبیناری برای تأکید بر نیاز فوری برای تدوین راهبردهای حفاظتی در پاسداشت ساختمان‌های میراثی برگزار می‌کند. این وبینار بخشی از سلسله وبینارهای گسترده‌تری است که بر موضوعات بحرانی در صیانت فرهنگی بین‌المللی تمرکز دارند.

در این وبینار مهندسان وابسته به ایسکارساه و متخصصان میراث دیدگاه‌های ارزشمندشان را پیرامون چهار موضوع در میان می‌گذارند:
۱. به‌کار گیری رویکرد «مطلع از مخاطره» (risk-informed)  برای پاسخگویی کارآمد به مخاطرات آتش‌سوزی در دادگاه توئید (آمریکا).
۲. معیارهای محافظت در برابر آتش‌سوزی در اثر میراث جهانی میدان نقش جهان در اصفهان (ایران).
۳. بازسازی معبد ونگدو فودرانگ دزونگ (بوتان).
۴. آتش‌سوزی نتردام: بناهای تاریخی، فناوری، و ابعاد انسانی (فرانسه).

  • هم‌اکنون برای ثبت‌نام از این نشانی اقدام کنید: B2n.ir/n49416
  • زمان: ۱۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۴ ـ ۱۵ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۳۰ ـ ۱۷:۳۰)

دیدگاه‌های ایسکارساه دربارۀ محفاظت ساختمان‌های میراثی از آتش‌سوزی بیشتر بخوانید »

مستندسازی میراث لایه‌لایه: کارگاهی در آرامگاه هادریان

ایکروم، حفاظت از فرهنگ، اشاعۀ تنوع

همراه با دکو۲۰۲۴ لایه‌های تاریخ را واکاوی کنید. در کارگاهی برای مستندسازی میراث لایه‌لایه در آرامگاه هادریان در رم به ما بپیوندید. این برنامۀ بی‌نظیر که به‌همت ایکروم برگزار می‌شود شیوه‌های قدیمی ترسیم دستی را با آخرین فنون مستندسازی رقومی ترکیب می‌کند تا روش‌های تاریخی ساخت را کشف کند.

  • زمان: ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۸ خرداد ـ ۶ تیر ۱۴۰۳)
  • مکان: رم، ایتالیا
  • درخواستتان برای شرکت در این کارگاه را تا دوشنبه، ۲۲ آوریل ۲۰۲۴ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) از این نشانی ارسال کنید:

https://www.iccrom.org/courses/documenting-layered-heritage-workshop-mausoleum-hadrian-docu2024

 

مستندسازی میراث لایه‌لایه: کارگاهی در آرامگاه هادریان بیشتر بخوانید »

انتشار منشور ونیز به زبان فارسی به‌مناسبت شصتمین سالگرد تصویب

ایکوموس جهانی سال جاری را به‌عنوان سال جهانی بلایا و مخاصمات از دید منشور ونیز نام‌گذاری کرده است. امسال مقارن شصتمین سالگرد تصویب منشور ونیز است. بدین منظور ایکوموس جهانی از کمیته‌های ملی خواسته است که ترجمۀ منشور ونیز را به زبان ملی خود ارسال کنند. ایکوموس ایران متن فارسی این منشور را به‌ترجمۀ زنده‌یاد دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی و ویراستاری دکتر محمدرضا رحیم‌زاده بدین منظور ارسال کرده است که در وبگاه ایکوموس جهانی قرار می‌گیرد.

این ترجمه را به‌عنوان آغاز فعالیت‌های ایکوموس ایران برای سال بلایا و مخاصمات از دید منشور ونیز در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌دهیم. 

انتشار منشور ونیز به زبان فارسی به‌مناسبت شصتمین سالگرد تصویب بیشتر بخوانید »

پروژۀ «صیانت از مواریث» در شبکه‌های اجتماعی

پروژۀ‌ صیانت از مواریث (Preserving Legacies) همکاری‌ای است میان ایکوموس بین‌الملل و انجمن نشنال جئوگرافیک. هدف آن توانبخشی جوامع برای پاسداری از میراث طبیعی و فرهنگی‌شان در مقابل پیامدهای تغییر اقلیم است. این پروژه قصد دارد از راه آموزش فنی و ظرفیت‌سازی در جوامع، ابزارهای کارآمد برای اقدامات همسازی با تغییر اقلیمِ متناسب با هر موقعیت و جمعیت فراهم کند.

برای آشنایی با این پروژه به وبگاه آنها رجوع کنید: https://www.heritageadapts.org

در پایین همین صفحه می‌توانید نشانی‌های شبکه‌های اجتماعی صیانت از مواریث را بیابید.

پروژۀ «صیانت از مواریث» در شبکه‌های اجتماعی بیشتر بخوانید »

فراخوان شرکت در مسابقۀ فرهنگ طبیعت 2024

دومین دور جایزۀ فرهنگ طبیعت شروع شد. از اعضای ایکوموس دعوت می‌کنیم برای استفاده از فرصت برنده شدن در این جایزه، پروژه‌هایشان را تا ۳۱ مه ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) ارسال کنند. جایزۀ فرهنگ طبیعت از طریق پویش سه‌شنبه‌های گل‌ریزان ۲۰۲۲ تأمین می‌شود (پانزده هزار یورو).
پروژه‌های فرهنگ ـ طبیعت ارتباط متقابل میراث فرهنگی و طبیعی را به‌رسمیت می‌شناسند و شیوه‌های حمایت از فرهنگ و طبیعت با رویکردی جامع همراه با جوامع محلی را بازاندیشی می‌کنند. پروژه‌های فرهنگ ـ طبیعت با حمایت و مدیریت منسجم و توسعۀ پایدار در مکان‌های میراثی، در مقابل معضلات تغییر اقلیم، آلودگی، و شهری‌سازی شتابان تاب‌آوری ایجاد می‌کنند.
این جایزه به پروژه‌ای تعلق می‌گیرد که در حال اجرا بوده، میان فرهنگ و طبیعت ارتباط ایجاد کرده، به شکلی خلاق و مؤثر رهاوردی قابل‌توجه برای حوزۀ میراث داشته باشد.
اعضای، کمیته‌ها، و کارگروه‌های ایکوموس می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
پروژه‌ها می‌توانند هم به میراث ملموس و هم ناملموس ارتباط داشته باشند. چشم‌انداز آنها ممکن است از خرد تا کلان، از محلی تا جهانی باشد.
کل جایزۀ پانزده هزار یورویی میان سه تا پنج برنده توزیع می‌شود. هیئت داوران جایزه را میان برندگان توزیع می‌کنند و مبلغی که هر برنده دریافت می‌کند بستگی به تعداد و کیفیت پروژه‌های دریافت‌شده دارد.

اسامی برندگان در سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد.

اسامی برندگان سال گذشته را اینجا بخوانید.

فراخوان شرکت در مسابقۀ فرهنگ طبیعت 2024 بیشتر بخوانید »

هفدهمین جلسۀ گروه تخصصی متن برگزار شد

هفدهمین و آخرین جلسۀ گروه تخصصی متن در سال ۱۴۰۲، در روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، ساعت ۱۵:۰۰ با شرکت ۱۹ نفر از اعضا به‌صورت حضوری و برخط در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران تشکیل شد. خانم دکتر شکری، رئیس گروه تخصصی، پس از خوش‌آمدگویی به اعضای حاضر و برخط، دستور جلسه را اعلام کردند.
ایشان موضوعات پیشنهادی هیئت مدیره به‌عنوان اقدامات نوروزی برای اعضای گروه متن را ارائه دادند. پیشنهادها شامل هشت موضوع بود. رئیس گروه تخصصی از اعضای حاضر درخواست کردند تا با نظرات تکمیلی و اصلاحی در پخته‌تر و عملی‌تر شدن اقدامات نوروزی مشارکت کنند. در ادامه با همکاری اعضای حاضر پیشنهادهای مطرح شده بررسی شدند و امکان اجرایی‌سازی و اولویت‌بندی آنها تا حدودی مشخص شد. برخی پیشنهادها حذف و برخی دیگر با ذکر مثال‌هایی تدقیق شد.
در نهایت این پیشنهادها برای فعالیت‌های نوروزی اعضای گروه متن تصویب شد:
۱. انتخاب یک اثر میراث فرهنگی (بنا، مجموعه‌بنا، شهر، یا محوطۀ تاریخی) و نوشتن یک بند دربارۀ ارزش‌های آن (این اثر می‌تواند مقصد سفر نوروزی اعضا نیز باشد). توصیه شد در صورت امکان متن همراه با یک یا چند تصویر باشد.
۲. تکمیل کتاب‌شناسی اعضای یاران جاویدان ایکوموس ایران (استاد عبدالله قوچانی، استاد احمد کبیری، استاد میرعابدین کابلی، و استاد دکتر سیدمحسن حبیبی).
۳. پیاده‌سازی سخنرانی‌های اولویت‌بندی شده.
۴.تهیۀ گزارش در قالب روایت از سفر نوروزی.
۵. تهیۀ گزارش از شغل‌های مربوط به میراث فرهنگی که در خطر از بین رفتن هستند.
۶. بررسی متون نظم و نثر تاریخی با هدف آموختن ارزش‌های میراث فرهنگی و اهمیت حفظ آن.
۷. تحقیق وتفحص در موضوعات و پتانسیل‌های بازآفرینی میراث فرهنگی و امکان‌سنجی آن با توجه به نیازها و استفادۀ جامعۀ امروزی به‌نوعی که موجب تدوام و حفظ آن شود.
۸. بررسی و پیداکردن یک منبع مناسب با فعالیت گروه متن در منابع غیرایرانی و ترجمۀ آن.
۹. تهیۀ گزارش از استادان برجستۀ میراث فرهنگی بومی، به‌ویژه کسانی که با علوم جدید آشنایی دارند، در استان‌ها، شهرها، و روستاهای گوناگون
۱۰. تهیۀ گزارش‌های تصویری یا ویدئویی (حداکثر دو دقیقه‌) دربارۀ همۀ موارد فوق و همچنین دربارۀ کیفیت ارتباط و رفتار مردم با آثار تاریخی (وجوه مثبت و منفی).
اعضا بر این باور بودند که آغاز این فعالیت‌ها می‌تواند نقطۀ شروع پدیدآمدن پروژه‌های جدید در گروه تخصصی متن، دستاوردهای ارزشمند، و همچنین تمرین اعضا باشد.
مقرر شد که فهرست موضوعات مذکور به‌شکل تفصیلی با ایمیل به اعضای گروه متن ارسال شود تا در صورت تمایل در این کار ارزشمند شرکت نمایند.
جلسۀ بعدی این گروه تخصصی در روز چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد.

هفدهمین جلسۀ گروه تخصصی متن برگزار شد بیشتر بخوانید »

فراخوان عضویت در کارگروه میراث بومی ایکوموس جهانی

پس از تصویب قطعنامه‌ای برای توسعۀ شیوه‌های فهم و حفاظت بهتر میراث فرهنگی بومی به اتفاق آرا، در مجمع عمومی ایکوموس در دهلی در دسامبر ۲۰۱۷، یک کمیتۀ موقت متشکل از اعضای کمیته‌های ملی ایکوموس و کمیته‌های علمی بین‌المللی گوناگون اقداماتی را آغاز کردند که منجر به ایجاد کارگروه میراث بومی ایکوموس (IHWG) شد. کارگروه اکنون برای عضویت فراخوان داده است.

هدف کلی کارگروه میراث فرهنگی بومی آن است که همچون سکویی بین‌المللی باشد برای رهبران میراث بومی در کنار فعالان غیربومی جهت شناسایی و بسط دانش، فهم، و حفاظت میراث فرهنگی بومی. وظیفۀ کارگروه به‌طور مشخص عرضۀ یافته‌ها برای میراث بومی است، نه مدیریت یا سخنگویی از طرف جوامع بومی. کار کارگروه میراث بومی وجهی مهم از توانایی ایکوموس در انجام وظایفش برای فراهم‌آوردن راهنمایی جهت حفاظت میراث فرهنگی و حمایت از اجرای معاهدۀ میراث جهانی به‌شمار می‌رود.

شرایط عضویت

فراخوان عضویت مخصوص اعضای ایکوموس از رشته‌های گوناگون با تجربه در میراث بومی است که علاقه‌مندند در مأموریت و مقاصد کارگروه مشارکت داشته باشند. گرچه واقفیم که اعضای بسیاری ممکن است در زمینۀ میراث بومی تجربه داشته باشند، در این فراخوان اول، ترجیح با اعضای جوامع بومی است که دانش،‌ مسئولیت، یا تجربۀ کافی در شناسایی، مدیریت، نگهداری، و تفسیر میراث بومی دارند.

همکاری با کارگروه میراث بومی

کارگروه میراث بومی در مشاوره با شورای مرکزی خود (که انتخاب خواهند شد) و رابط هیئت مدیره برنامۀ کار سه‌ساله‌ای تنظیم خواهد کرد که شامل وظایف پیشنهادی، برنامۀ زمانی، مقاصد قابل حصول خواهد بود.

کارگروه میراث بومی

  • با شورای مرکزی و در ارتباط با هیئت مدیرۀ ایکوموس، دستورالعمل‌های کارگروه را پس از ۱۲ ماه بازبینی خواهند کرد تا از ادارۀ روان کارگروه اطمینان یابند و در صورت لزوم آن را جهت بهبود ساده کنند.
  • با سایر ارگان‌های ایکوموس، برای مثال، هیئت مدیره، دبیرخانۀ‌ بین‌المللی، کمیتۀ مشورتی و شورای علمی آن، سایر کارگروه‌ها، کمیته‌های ملی و بین‌المللی علمی، کار خواهد کرد تا انسجام لازم در کل ایکوموس در جهت فعالیت‌های مرتبط با میراث بومی پدید آید.
  • بر اساس برنامۀ کار سه‌ساله و یا به‌درخواست رئیس یا هیئت مدیره پروژه‌های مربوط به میراث بومی راه خواهد انداخت، و یا از پروژه‌های ذی‌ربط در ایکوموس حمایت و در آنها مشارکت می‌کند.
  • در صورت لزوم به هیئت مدیرۀ ایکوموس در زمینه‌های ذی‌ربط مشاورۀ‌ فنی می‌دهد.
  • از شبکۀ ایکوموس حمایت و در آن مشارکت می‌کند.
  • پیشرفت و حمایت اعضا / ارگان‌های ایکوموس را در چهارچوب معین شده در راهنمای کارگروه پایش می‌کند.
  • گزارش سالانۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را در قالب عرضه شده از سوی کمیتۀ مشورتی ایکوموس ارائه می‌کند.

فراخوان کامل را اینجا بخوانید

چگونگی ثبت نام در کارگروه میراث بومی

نامزدهای عضویت باید از سوی کمیتۀ ملی یا کمیتۀ بین‌المللی علمی شما تا تاریخ سوم آوریل ۲۰۲۴ (۱۵ فروردین ۱۴۰۳) ارسال شوند.

درخواست‌ها باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام نامزد/داوطلب؛ نام کمیتۀ ملی یا کمیتۀ بین‌المللی علمی؛ شمارۀ عضویت ایکوموس،
  • زندگی‌نامۀ مختصر (حداکثر ۴۰۰ کلمه) شامل:
  •     تجارب و شایستگی‌های نامزد
  •     و اینکه آیا او جزو یکی از جوامع بومی است، و در این صورت
  •     وابستگی فرهنگی / قومی نامزد
  •     آیا نامزد مشمول ضوابط ایکوموس برای متخصصان نوخاسته می‌شود یا نمی‌شود
  • یک متن مختصر (۲۵۰ کلمه) که نشان‌دهندۀ نوع همکاری شما با کارگروه میراث بومی باشد.

فراخوان عضویت در کارگروه میراث بومی ایکوموس جهانی بیشتر بخوانید »

فراخوان مشارکت در حلقۀ داستان همایش اقدام میراث‌مبنا برای اقلیم

ایکروم، حفاظت فرهنگ، ترویج تنوع

به حلقۀ داستان همایش پیش روی اقدام میراث‌مبنا برای اقلیم بپیوندید

تاریخ: ۲۶ ـ ۲۷ مارس ۲۰۲۴ (۷ ـ ۸ فروردین ۱۴۰۳) در دومین و سومین روز همایش

با کمال مسرت از شما دعوت می‌کنیم که به جلسات هدایت‌شدۀ حلقۀ داستان به‌عنوان بخشی از کنفرانس اقدام اقلیمی میراث‌مبنا بیپوندید. این جلسات فرصتی بی‌نظیر برای تبادل دانش و تجربه از طریق بحث‌های عمیق و واکاوی جمعی روایت‌هایی است که میراث، اقدام برای اقلیم، تاب‌آوری در برابر بحران، و تلاش‌های صلح‌جویانۀ ما را شکل می‌دهند. حلقۀ داستان، بینشِ حاصل شده از پنج شبکۀ صفر: محوطه‌های نوآوری میراث برای اقدام برای اقلیم ما را به هم می‌دوزد ــ از معماری بومی صحرای تار تا منابع طبیعی وافر اوباتوبو. گروه‌های شبکۀ صفر: میراث برای اقدام برای اقلیم با جوامع محلی همکاری کرده‌اند تا تاریخ‌های شفاهی آنها را مستند کنند و تجربۀ زیستۀ آنها را در حراست از میراث، اقدام برای اقلیم، تحدید خسارت ناشی از بحران، و صلح‌طلبی نافذتر کنند.

حلقه‌های داستان به صورت برخط شکل خواهد گرفت و پیوند ثبت نام آنها پس از ثبت نام اولیه در نشانی زیر ارسال خواهد شد:
https://iccrom.jotform.com/240632379297970

#Heritage #ClimateAction #ICCROM #NetZero #InternationalConference #HeritageBasedClimateAction

فراخوان مشارکت در حلقۀ داستان همایش اقدام میراث‌مبنا برای اقلیم بیشتر بخوانید »

پیمایش به بالا