سی و هشتمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث برگزار شد
سی و هشتمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث در روز یکشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۴، ساعت ۸:۰۰ بهصورت حضوری و برخط در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران برگزار شد.
دکتر مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، ضمن خوشامدگویی به اعضای گروه، جلسه را با موضوع بررسی و تدوین پیشنویس سند «آداب مواجهۀ کودک و میراث فرهنگی» آغاز و بیان داشتند: این سند با هدف ایجاد چارچوبی نظری و کاربردی برای طراحی تجربههای فرهنگی معنادار برای کودکان شکل گرفته؛ تجربههایی که صرفاً جنبۀ سرگرمی نداشته باشند و به درکی عمیقتر از هویت فرهنگی و ارزشهای نهفته در میراث منجر شوند. ایشان ابتدا مفاهیم بنیادین مرتبط با این حوزه، بر اساس واژههایی همچون «آداب»، «مواجهه»، «میراث فرهنگی»، و «کودک» را توضیح و سپس به ضرورت تعیین اهداف تربیتی تجربۀ مواجهه اشاره و توضیح دادند: مواجهۀ کودک با میراث فرهنگی باید بتواند حس تعلق به سرزمین، افتخار به پیشینۀ ملی، اعتماد به نفس و امید به آینده را در او زنده کند.
این مواجهه باید ابزار انتقال ارزشهایی باشد که در دل فرهنگ ایرانی جای دارند: از نظم و همدلی گرفته تا زیبایی، سخاوت، و پیوند با خانواده داشته باشد. همچنین، بر اهمیت معرفی ارزشهای پنهان اما بنیادین فرهنگ ایرانی مانند مهماننوازی، خانوادهگرایی، سختکوشی در شرایط دشوار، و زیستن مسالمتآمیز اقوام مختلف تأکید کردند.
در ادامه، اصول طراحی مواجهۀ کودک با آثار فرهنگی تحلیل شد. ایشان تأکید داشتند که هر تجربۀ موفق، نیازمند هماهنگی میان سه عنصر اساسی کودک بهعنوان مخاطب، اثر فرهنگی بهعنوان منبع معنا، و روش انتقال بهعنوان رابط ارتباطی است. بحث مهم دیگری که در این سند مطرح شد، تدوین جدول مواجهۀ کودک با میراث فرهنگی بود. هدف از طراحی این جدول، ایجاد الگوهایی برای تطبیق مواجهۀ مناسب با هر کودک، بر اساس سن، شرایط اجتماعی، موقعیت جغرافیایی و نوع اثر است.
در ادامه بخش گنجینۀ آثار وبگاه دوباره بررسی شد. این بخش برای ثبت آثار فرهنگی و دریافت نظرات ارزشی کاربران طراحی شده و هدف آن ایجاد گنجینهای از مواجهههای متنوع و تفسیرهای انسانی از میراث فرهنگی است. پیشنهاد شد که برای دیدگاههای مربوط به کودک، نشانۀ مخصوص تعریف شود تا نگاه کودکمحور از سایر دیدگاهها متمایز شود. همچنین پیشنهاد شد اعضای گروه در این سامانه فعال شده و دربارۀ آثار مختلف نظر دهند تا زبان مواجهه در این سکو شکل بگیرد.
سپس موضوع تعامل با سامانۀ «شاد» بهعنوان بستری ملی برای آموزش مجازی میراث فرهنگی به کودکان را آقای مهندس دباغیان و خانم حسینی مطرح کردند. این سامانه با امکاناتی مانند ایجاد کانال، انتشار محتوا، طراحی رویداد و دسترس دستهبندیشده به دانشآموزان، فرصت مناسبی برای گسترش فعالیتهای گروه کودک ایکوموس محسوب میشود. پیشنهاد شد که فعالیتها در ابتدا از طریق فضای عمومی شاد آغاز و سپس با طی مراحل حقوقی وارد بخش رسمی «مدرسۀ من» شوند. در جمعبندی جلسه، اعلام شد که متن پیشنویس فصلهای «آداب» و «مواجهه» آمادۀ بازبینی جمعی است. پیشنهاد شد گروهی از اعضا متن را ویرایش و نظرهای تخصصی را گردآوری کنند. ادامۀ کار گروه، تدوین فصلهای «کودک» و «میراث فرهنگی» خواهد بود تا بهمرور، بدنۀ اصلی سند نهایی تکمیل شود. سپس اعضای حاضر و برخط نیز دیدگاههایشان را دربارۀ این موضوع بیان و در مورد زوایا و جوانب آن به بحث و گفتوگو پرداختند.
جلسۀ آتی این گروه تخصصی روز یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.





سی و هشتمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث برگزار شد بیشتر بخوانید »