هجدهمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث برگزار شد

هجدهمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث در روز یکشنبه، ۳۱ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰ با شرکت ده نفر از اعضا به‌صورت حضوری و برخط در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران برگزار شد.
جلسه با خوشامدگویی دکتر مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، به مهمان ویژۀ جلسه، آقای دکتر صفری و اعضا آغاز گردید. سپس ایشان بیان داشتند بر اساس صحبت های گذشته محور صحبت این جلسه مشورت دربارۀ مجموعه فعالیت‌هایی است که احتمالاً در گروه‌هایی مانند گروه تخصصی کودکان و میراث برای آشنایی کودکان با میراث فرهنگی و درک ارزش‌های آن انجام می‌شود. نکتۀ پیش فرض این است که فعالیت‌های زیادی در زمینۀ کودکان انجام شده است ولی مشکل آن است که این فعالیت‌ها در حد یک آشنایی سوری بین ذهن کودک و اثر باقی می‌ماند و تبدیل به یک عشق و علاقه به‌معنای واقعی نمی‌شود به این دلیل که ارزش‌های اثر برای کودک مشخص نمی‌شود. «برافروختن آتش عشق به میراث فرهنگی در دل هر ایرانی» زمانی در کودک ایجاد می‌شود، و رشد و نمو پیدا می‌کند که کودک ارزش اثر و تأثیر آن ارزش را بر زندگی خود درک کند. افراد و گروه‌های زیادی در این راستا فعالیت می‌کنند و ما هم به‌نوبۀ خودمان با هدف و شعار «برافروختن آتش عشق به میراث فرهنگی» به این امر مبادرت می‌ورزیم. مسئلۀ مهم توجه به این امر است که باید ارزش و تأثیر آثار بر زندگی افراد من‌جمله کودکان درک شود تا توجه به میراث و امرحفاظت صورت گیرد. لذا روند کار به این گونه خواهد بود که ابتدا مجموعه فعالیت‌ها، سایت‌ها، گروه ها و … که در زمینۀ کودکان و مرتبط با کار ما فعالیت می‌کنند، گردآوری و مرحلۀ دوم بررسی این که چه ارزش‌هایی با چه روشی در اختیار کودکان قرار گیرد تا آتش عشق به میراث فرهنگی در دل کودکان برافروخته شود. در ادامه جدول فعالیت‌های کار با کودکان و رویکردهای پیشنهادی را خانم هانیه دبیری، معاون گروه تخصصی کودکان و میراث، ارائه و در ادامه آقای دکتر صفری دربارۀ کودکان و مسائل پیرامون آنها توضیحاتی ارائه فرمودند. ایشان بیان داشتند برای کودک کار کردن لزوماً با خود کودک کار کردن نیست و ما در دورۀ کودکی بیشتر با پدر و مادرها سروکار داریم و نباید از نقش آنها غافل شد. سهم خاطرۀ خوش در انتقال مفهوم به کودک خیلی مهم است، مخصوصاً در زیر سن هفت سال از طریق بازی و همچنین در بحث احساس تعلق در بچه‌ها بعد عاطفی و هیجانی مهم است. در انتقال ارزش‌ها توجه به انواع یادگیرنده‌ها مهم است (دیداری، شنیداری، هیجانی، جنبشی، و …) و انتقال مفهوم تکرار تجربه‌های عاطفی گذشته خیلی تأثیرگذار است زیرا اگر قرار است ارزشی منتقل شود می‌توان از ارزش‌های تجربه‌شدۀ مطلوب گذشته استفاده کرد. یادگیری در بستر کشف تجربه شکل می‌گیرد. رشد از دل خطا بیرون می‌آید. در جوامع ما فرهنگ شفاهی تأثیرش بیشتر از فرهنگ مکتوب است. ما باید نیاز مخاطب را شناسابی کنیم و بعد احساسش را درک کنیم و مطابق با آن پاسخگو باشیم. سپس اعضا دربارۀ آن به گفت‌وگو پرداختند. در جمع‌بندی پایانی دکتر مهدی حجت به این نکته اشاره فرمودند که تعامل بین گروه‌های تخصصی و سفارشی‌سازی برای پیش برد اهداف گروه ها در امر « برافروختن آتش عشق به میراث فرهنگی در دل هر ایرانی» بسیار حائز اهمیت است.

جلسۀ بعدی این گروه تخصصی در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ روز یکشنبه ساعت ۸:۳۰ ـ۱۰:۳۰ در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران برگزار می‌شود.

پیمایش به بالا