پیام تسلیت مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران در پی درگذشت دکتر فرهاد نظری

همه از خداییم و به سوی او باز می‌گردیم

با کمال تأسف و با ناوری تمام خبر درگذشت دکتر فرهاد نظری، پژوهشگر، مدرس، مدیر عرصۀ میراث فرهنگی، و عضو مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران را شنیدیم. زنده‌یاد دکتر فرهاد نظری متولد بیستم شهریور ۱۳۵۴ و دانش‌آموختۀ رشتۀ‌ مرمت و احیای بناهای تاریخی در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و سپس در دانشگاه هنر اصفهان و دانش‌آموختۀ‌ دورۀ دکتری مرمت اشیای فرهنگی تاریخی از دانشگاه هنر اصفهان بود. دکتر فرهاد نظری اگرچه کوتاه زیست،‌ با انتشار ده‌ها مقاله و کتاب و عضویت در مجامع علمی ملی و بین‌المللی کارنامۀ درخشانی از خود در زمینۀ پژوهش در میراث فرهنگی ایران بر جای گذاشت. او طی پنج سال تصدی مدیریت کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری (۱۳۹۲ ـ ۱۳۹۷) خدمات ارزنده‌ای عرضه داشت که از جملۀ آنها می‌توان به ثبتِ جهانی میراث طبیعی ایران (بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی)، ثبتِ پرونده‌های چندملیّتیِ میراث ناملموس در فهرست جهانی (نوروز: میراث مشترک دوازده کشور؛ هنر ساختن و نواختن کمانچه: میراث مشترک ایران و جمهوری آذربایجان)؛ ثبتِ «چوگان، بازی سوار بر اسب همراه روایتگری و موسیقی» در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو؛ ثبت «کلیات سعدی» و «جامع التواریخ» در فهرست حافظۀ
جهانی یونسکو اشاره کرد. او با چندین دانشگاه در امر تدریس همکاری داشت از جمله با دانشگاه‌های هنر اصفهان، هنر ایران، و شهیدبهشتی.
مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران این ضایعه اسفناک را به خانوادۀ محترم دکتر نظری، همکاران، و دوستان ایشان تسلیت می‌گوید و از خداوند مهربان برای ایشان سفری آرام و فردوس برین را تمنا دارد. یادش گرامی باد.

 

پیمایش به بالا