کارگاه تعریف فراداده، ابرداده، و داده برای مستندسازی دوبعدی و سه‌بعدی میراث فرهنگی رقومی

  • زمان: ۸ آوریل ۲۰۲۴ (۲۰ فروردین ۱۴۰۳)، ساعت ۱۴:۰۰ ـ ۱۷:۰۰ به وقت اروپای مرکزی
  • مکان: برخط از طریق مایکروسافت تیمز
  • چگونگی حضور: ثبت‌نام برخط در این نشانی تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ (۱۷ فروردین ۱۴۰۳)

 

کرسی میراث فرهنگی رقومی یونسکو و پروژۀ اروپایی اروپای دیجیتال (یورکا۳ب) وبینار ویژه‌ای برای موضوع فراداده، ابرداده، و داده در حوزۀ مستندسازی سه‌بعدی  در میراث فرهنگی برگزار خواهند کرد.

مفهوم فراداده (پارادیتا) به‌عنوان مجموعه‌ای از فراسنج‌ها برای ارزشیابی پیچیدگی در اکتساب داده اشیای ملموس از زمان تصویب منشور لندن برای به‌کارگیری تصویرسازی سه‌بعدی در پژوهش و ارتباطات میراث فرهنگی، در جایگاه روشی برای حصول شفافیت در ایجاد دارایی‌های علمی میراث فرهنگی سه‌بعدی؛ تصویب اصول سویل از سوی ایکوموس در سال ۲۰۱۷؛ و نیز تصویب نتایج مطالعۀ اروپایی ویجی۲۰۲۰ /۶۴۵دربارۀ کیفیت در رقومی‌سازی سه‌بعدی میراث فرهنگی ملموس؛ با بسیاری از وجوه مستندسازی رقومی گذشته پیوند یافته است؛ از بیان تفسیرهای بدیل، احتمال، یا اطمینان در تحقیقات میراثی تصویرمبنا، تا ارائۀ مبنایی برای پرسش‌های علمی قوی، و از توصیف گردش کار، روش‌ها و فراسنج‌های اکتساب داده، تا حمایت از پایداری و کیفیت بالای داده‌ها و رویکردهای حفظ آن.

گرچه فراداده در کنار ابردادۀ با کیفیت و داده‌های جغرافیایی سه‌گانه‌ای برای منابع رقومی سه‌بعدی باکیفیت پدید آورده‌اند، که هم در غنا بخشیدن به دارایی‌های سه‌بعدی مؤثر است، و هم در تولید دانش و اشاعۀ استفاده‌پذیری؛ جامعۀ میراث فرهنگی رقومی هنوز نیازمند تعریفی دقیق و متمایزکننده از چیستی فراداده و ابرداده، و نیز برشمردن فواید آنها برای ذی‌مدخلان، مالکان، جامعۀ چندرشته‌ای، متخصصان رقومی‌سازی، و نیز برای توصیه‌نامۀ شورای اروپا برای گردآوری دارایی‌های سه‌بعدی میراث فرهنگی است.

این کارگاه طیفی از متخصصان امور اجرایی میراث فرهنگی دیجیتال را گرد هم می‌آورد تا تجربیات خود را از استفاده از فراداده و کار با آن در میان بگذارند تا درک مشترکی از فراداده، به‌عنوان نخستین گام به سوی مجموعه‌ای از معیارها و انتظارات برخاسته از اجماع برای به‌کارگیری در مستندسازی سه‌بعدی و تولید دانش، ایجاد کنند.

چنانچه با فراداده و ابرداده در هر زمینه‌ای از میراث فرهنگی دیجیتال سه‌بعدی کار کرده‌اید، صمیمانه از شما دعوت می‌کنیم چکیده‌ای برای عرضه به کارگاه ارسال کنید. موضوعات مورد توجه شامل موارد زیر است، اما محدود به آنها نیست:

  • وجوه مشترک فراداده، ابرداده، و داده
  • فراداده در جایگاه ابزاری برای شفافیت در تحقیقات علمی
  • ارزش و تأثیر اقتصادی فراداده
  • رویکردهای فرادادۀ ساختاریافته
  • چگونه فراداده می تواند به ایجاد و حفظ داده‌های دوبعدی و سه‌بعدی با کیفیت بالا کمک کند
  • روش های دسترس یابی و کشف فراداده
  • مطالعات موردی پیوند دادن فراداده و ابرداده
  • بازنمایی فراداده در گردآوری و تصویرسازی داده‌های دوبعدی و سه‌بعدی
  • ابزارها، شیوه‌ها، یا راه‌حل‌هایی که از ضبط فراداده پشتیبانی می‌کند

چکیده‌ها باید حداکثر در یک صفحۀ آ۴ یک‌رو تنظیم شوند و پیش از ۲۹ مارس ۲۰۲۴ (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) از طریق ایمیل به نشانی unesco_dch@cut.ac.cy ارسال شوند.

از نویسندگان چکیده‌های منتخب دعوت می‌شود تا مقالات کامل خود را به یک نشریۀ جدید با دسترس آزاد تحت عنوان مجموعۀ سخنرانی‌ها در علوم رایانه، اسپرینگرـ‌نیچر: «چالش‌های پژوهش سه‌بعدی در میراث فرهنگی ـ جلد پنجم: فراداده، ابرداده، و داده در رقومی‌سازی» ارسال کنند.

ثبت نام در این رویداد برخط، و انتشار در کتاب دسترس آزاد رایگان است و از سوی کرسی میراث فرهنگی رقومی یونسکو در دانشگاه فناوری قبرس در لیماسول حمایت می‌شود.

پیمایش به بالا