پانزدهمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث برگزار شد

پانزدهمین جلسۀ گروه تخصصی کودکان و میراث، طبق برنامۀ اعلام شده در روز ۷ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ ـ ۱۷ در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران با شرکت حضوری و برخط ده عضو برگزار شد.
ابتدا خانم مهندس علوی‌پور، رئیس گروه تخصصی، ضمن خیر مقدم به اعضای حاضر و برخط، دستور جلسه را اعلام کردند. برنامۀ اول ارائه سرکار خانم مهندس فاطمه حامدی در مورد یک تجربه در تولید بازی مجموعۀ «نقش و خیال» برای کودکان بر اساس معماری ایرانی بود. ایشان دربارۀ انگیزه‌ها، شکل‌گیری ایدۀ اصلی بازی‌ها، مراحل پیشبرد، و برنامه‌های آیندۀ آن صحبت کردند که با استقبال و تشویق اعضای گروه روبه‌رو شد. سپس آقای دکتر مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش و همت والای ایشان در این راه در این باره بیان فرمودند که نکات روشن بسیاری در تکمیل این کار وجود دارد. جذابیت، جنبۀ آموزشی، و عدم اختصاص به سن معین از ویژگی های بارز این بازی است. اگر قرار است هر فردی در بزرگسالی جسارتی به میراث فرهنگی روا ندارد، بلکه از آن حمایت هم بکند، حتماً باید در کودکی با ارزش‌های آن آشنا شده باشد. این فکر با حقیقتی که میراث فرهنگی به آن نیازمند است، کاملا منطبق است. در ادامه بیان فرمودند هدف شما در این بازی آشنا کردن مردم با میراث فرهنگی است که شعار ایکوموس ایران است و انطباق کامل با اهداف و رسالت ایکوموس ایران دارد. اگر ملتی ارزش آثارشان را درک نکنند، در راستای حفاظت و مرمت آن گامی برنخواهند برداشت.
در ادامه خانم مهندس معصومه حاجی‌زاده در قالب متن و خانم مولود کیان‌راستی در قالب ارائۀ اسلاید، دربارۀ دیدگاه‌شان نسبت به اهمیت آشنایی کودکان و میراث صحبت کردند. آقای دکتر حجت توضیحاتی دربارۀ جهات ویژۀ میراث فرهنگی و اهمیت آنها برای کودکان بیان و پیرامون نحوۀ ارتباط کودک و نمونه‌های ارزشمند ارتباط کودکان با میراث مثال‌هایی عنوان کردند. سپس اعضا در این باره به گفت‌و‌گو پرداختند. در پایان دکتر حجت ضمن تشکر و خداحافظی از اعضا برای آنها سالی همراه با تندرستی و پیشرفت از خداوند منان مسئلت داشتند. جلسۀ بعدی این گروه تخصصی در بیستم فروردین سال آینده در دفتر مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران برگزار می‌شود.

پیمایش به بالا