یونسکو برندگان جوایز 2023 آسیا و اقیانوسیه برای حفاظت از میراث فرهنگی را اعلام کرد

هیئت داوران امسال دوازده پروژه از چین، هند، و نپال را به‌عنوان برنده معرفی کرد.

پروژۀ احیای تاب‌آور شهری دروازۀ رامباغ و باروها در پنجاب هند با اصالت دادن به مردم، میراث، و خلاقیت، بالاترین افتخار و جایزۀ برتر را در جوایز آسیا و اقیانوسیۀ یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی امسال کسب کرده است. هیئت داوران جوایز امسال، این پروژه را به سبب تداوم بخشیدن به استفاده‌های کنونی، و افزایش بخشیدن به همه شمولیت و دسترس‌پذیری برای جامعۀ گسترده‌تر، تحسین کرد.

هیئت داوران با فرآیندی مشورتی که در نوامبر ۲۰۲۳ انجام پذیرفت، در مجموع ۱۲ پروژه را بر اساس درک آنها از مکان، دستاوردهای فنی و پایداری، و اثربخشی آنها، چنانکه در معیارهای جوایز مشخص شده، انتخاب کردند.

سه پروژه، یعنی زمین گلف فنلینگ در هنگ کنگ (Fanling Golf Course)، چین؛ اقامتگاه‌های باغ دونگوان (Dongguan Garden Residences) در یانگژو، چین؛ و کارنیکارا مانداپام (Karnikara Mandapam) در معبد کونامانگالام بهگویتی (Kunnamangalam Bhagawati)، در کرالا، هند، جایزۀ ممتاز را به‌دست آوردند. پنج پروژه به دریافت جایزۀ شایستگی نائل شدند: یان نان یوان (Yan Nan Yuan) در دانشگاه پکن، پکن، چین. اقامتگاه خانوادگی پن (Pan Family Residence) در سوژو، چین؛ کلیسای تجلی (Church of Epiphany) در هاریانا، هند؛ کتابخانه و اتاق مطالعۀ دیوید ساسون (David Sassoon Library and Reading Room) در بمبئی، هند؛ و خانۀ بیکانر (Bikaner House) در دهلی نو، هند.

جایزۀ طراحی جدید در زمینه‌های میراثی به سایت‌موزۀ ارلیتو در پایتخت شیا (Erlitou Site Museum of the Xia Capital)، در لوئویانگ، چین تعلق گرفت.

کارنیکارا مانداپام (Karnikara Mandapam) در معبد کونامانگالام بهگوتی (Kunnamangalam Bhagawati)، در کرالا، هند؛ پیپال هاولی (Pipal Haveli) در پنجاب، هند؛ و سیکامی چن (Sikami Chhen) در کاتماندو، نپال، به‌سبب اقدامات میراثی تحول‌بخش که به اصول فراگیرتر توسعۀ پایدار کمک می‌کند، جایزه ویژۀ توسعه پایدار را دریافت کردند.

امسال هیئت داوران ۴۸ پروژه از هشت کشور در سراسر منطقۀ آسیا و اقیانوسیه را بررسی کردند. پروژه‌های دریافت‌شده از نظر دامنه و گونه‌شناسی تنوع بسیاری داشتند. هیئت داوران ابراز کرد که در مجموع، همۀ آثار نشان‌دهندۀ پیشرفتی واضح و در جریان در درک و اقدامات حفاظت از میراث در منطقه است.

از سال ۲۰۰۰، برنامۀ جوایز یونسکو آسیا ـ اقیانوسیه برای حفاظت از میراث فرهنگی، هرساله از تلاش‌های افراد و سازمان‌های خصوصی در بازسازی، حفاظت، و تبدیل ساختمان‌ها و بناهای با ارزش میراث فرهنگی در منطقه تقدیر می‌کند. برنامۀ جوایز با قدردانی از تلاش‌های خصوصی برای بازسازی و تغییر کاربری داشته‌های تاریخی، دیگران را تشویق می‌کند تا پروژه‌های حفاظتی را در جوامع خود، چه به‌طور مستقل یا از طریق مشارکت‌های دولتی و خصوصی انجام دهند.

 برنامه جوایز از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ از سوی بنیاد خیریۀ نگ تنگ فونگ پشتیبانی می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-announces-winners-2023-asia-pacific-awards-cultural-heritage-conservation?hub=66925

پیمایش به بالا