دهمین جلسۀ گروه تخصصی متن برگزار شد

دهمین جلسۀ گروه تخصصی متن در روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ ـ۱۷ با شرکت ۲۱ نفر از اعضا به‌صورت حضوری و برخط برگزار شد. ابتدا خانم دکتر شکری، رئیس گروه تخصصی، دستور جلسه را اعلام فرمودند. سپس آقای درمان موضوع سفرنامه (سفر به نائین) را که ارائۀ آن در قالب صوت و تصویر و در ارتباط با اهداف گروه متن تهیه شده بود، ارائه دادند. در ادامه دکتر مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، در مورد روش ارائه بیان فرمودند که «برافروختن آتش عشق به میراث فرهنگی در دل هر ایرانی» هدف اصلی این گونه تولیدها است که با بیان ارزش آثار محقق می‌شود نه با انتقال اطلاعات. برنامۀ بعدی به معرفی عضو فعال گروه در ماه آبان اختصاص داشت. در این برنامه خانم دکتر طاهره شکری «خانم صدیقه دلیلی» را به عنوان عضو فعال گروه در ماه آبان معرفی و با تشویق حضار از فعالیت‌های ایشان تقدیر به‌عمل آمد.
سپس ویژه‌ برنامه‌ای که هیئت مدیرۀ گروه تخصصی به‌‌مناسبت زادروز دکتر رحیم‌زاده، دبیر ایکوموس، تهیه دیده بود، برگزار شد که مورد استقبال فراوانی از طرف اعضای گروه قرار گرفت. در این ویژه‌‌برنامه کلیپی شامل معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی ایشان در خدمت به میراث فرهنگی ایران و آموزش در دانشگاه‌های کشور، و نیز حضور پیوستۀ ایشان در کلیۀ امور مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران، ارائه شد و سپس هدایایی به پاس زحمات گرانقدرشان در راه حفاظت و معرفی میراث فرهنگی تقدیم ایشان گردید و در ادامه هم پیشاپیش زادروز خانم حوا باقری، مسئول وظیفه‌شناس و ساعی دبیرخانۀ ایکوموس ایران، را تبریک گفته و از زحمات ایشان با هدیه‌ای تقدیر شد.
در ادامه خانم نجمه عزیزی، عضو مجازی گروه، در مورد کتاب خود، فصل تحصیلی ما، ارائه‌ای مشروح عرضه کردند. قلم فوق‌العاده شیوا و بیان شیرین ایشان در محتوای کتاب مورد توجه ویژۀ حضار قرار گرفت و در پایان ارائۀ ایشان دکتر مهدی حجت ضمن تقدیر از ایشان، درخواست نمودند که دو نسخه از کتاب برای ایکوموس خریداری شود.
در انتها خانم دلیلی ادامۀ بحث طبقه‌بندی موضوع‌های قابل پژوهش در گروه متن را توضیح و شرح دادند. ایشان دربارۀ خصوصیت جدول طبقه‌بندی ارزش‌های میراث که بر اساس موضوع ارزش‌های میراث فرهنگی و روش‌های بیان آن تهیه شده بود، توضیحاتی ارائه فرمودند. این طبقه‌بندی این امکان و قابلیت را دارد که هر یک از اعضا با توجه به علایق و توانایی خود یک موضوع با روش ارائۀ آن را انتخاب کنند و نیز از پیشینۀ‌ امر آگاه شود.
جلسۀ بعدی این گروه تخصصی در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ساعت ۱۵ ـ ۱۷ برگزار می‌شود.

پیمایش به بالا