نهمین جلسۀ گروه تخصصی متن برگزار شد

نهمین جلسۀ گروه تخصصی متن در روز چهارشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ با شرکت ۲۳ نفر از اعضا به صورت حضوری و برخط برگزار شد. ابتدا خانم دکتر شکری، رئیس گروه تخصصی، دستور جلسه را اعلام فرمودند. سپس خانم مهندس حاجی‌زاده موضوع سفرنامه‌ها را در ادامۀ موضوع جلسات پیشین (انتخاب حوزه و چگونگی همکاری با گروه تخصصی) شرح و ارائه دادند. در ادامه آقای دکتر مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، و دیگر اعضا راجع به این موضوع گفت‌وگو کردند. اتخاذ دیدگاه مناسب با هدف گروه‌های تخصصی، که برانگیختن آتش عشق به میراث فرهنگی در دل هر ایرانی است، در بررسی سفرنامه‌ها از مهم‌ترین نکاتی بود که در این بخش مطرح شد. همچنین اشاره شد که موضوع سفرنامه می‌تواند شامل نگارش سفرنامه به‌دست اعضای گروه تخصصی متن نیز باشد.
سپس در بند دوم دستور جلسه، گروه به بررسی و تبادل نظر برای رسیدن به یک روند کاری مناسب و منظم برای پیاده کردن و ویرایش متن سخنرانی‌های ایکوموس پرداختند، که نتایج پرثمری داشت. مقرر گردید فهرستی از سخنرانی‌ها بر اساس اولویت انتشار، تهیه گردد و اعضا بر اساس علاقه یک یا چند سخنرانی را تبدیل به متن و پیاده سازی کنند. در این زمینه به استفاده از هوش مصنوعی در تبدیل گفتار به متن و امکان تکمیل سخنرانی‌ها با عکس و منابع استفاده شده، به کمک سخنرانان، نیز پرداخته شد.
در دستور بعدی از اعضا خواسته شد چنانچه پیشنهادی برای انجام کارهای ملموس، پیش از تدوین برنامۀ‌ کلان و بلندمدت گروه تخصصی، مطرح کنند. در این باره پیشنهادهایی از سوی اعضا برای ارائه و سخنرانی مطرح شد که در دستور کار جلسات آتی قرار خواهد گرفت. لذا گروه تخصصی از کلیۀ اعضایی که پیشنهادهایی مشابه دارند دعوت می‌کند که با رئیس گروه از طریق ایمیل مؤسسه در تماس باشند.
در انتها ادامه بحث طبقه‌بندی موضوع‌های کاری گروه تخصصی با بیانات آقای دکتر حجت بر اهمیت و ارزش تهیۀ فهرست حتی در مقیاس بین‌المللی اشاره فرمودند و اعضا در این باره به بحث و گفت‌وگو پرداختند. در این باره خانم مهندس دلیلی دیدار پیشنهاد دادند که می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط، بیش از یک نظام طبقه‌بندی را به‌کار گرفت و مقرر شد که این شیوه را در جلسات بعدی معرفی کنند.
جلسۀ بعدی این گروه تخصصی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ساعت ۱۵ ـ ۱۷برگزار می‌شود.

پیمایش به بالا